Andaiku Tahu Pt I

26 04 2009

Tengahari tadi sedang aku sekeluarga duduk berehat2 sambil membaca suratkhabar minggu, tetiba ada seseorang datang bertandang… Orang memohon derma untuk sekolah tahfiz rupanya. Aku dibekalkan oleh orang muda tu dengan sekeping nota yang tetiba menyentuh hati aku bila membacanya… ni kisah pasal 9 tanda-tanda saat kematian::

Tanda-Tanda Saat-Saat Kematian

a) 100 hari :
Seluruh badan rasa bergegar.

b) 60 hari :
Pusat rasa bergerak-gerak.

c) 40 hari :
Daun dengan nama orang yang akan mati di arash akan jatuh dan malaikat maut pun datang kepada orang dengan nama tersebut lalu mendampinginya sehingga saat kematiannya. Kadang-kadang orang yang akan mati itu akan merasa atau nampak kehadiran malaikat maut tersebut dan akan sering kelihatan seperti sedang rungsing.

d) 7 hari :
Mengidam makanan.

e) 5 hari :
Anak lidah bergerak-gerak.

f) 3 hari :
Bahagian tengah di dahi bergerak-gerak.

g) 2 hari :
Seluruh dahi rasa bergerak-gerak.

h) 1 hari :
Terasa bahagian ubun bergerak-gerak di antara waktu subuh and asar.

i) Saat akhir :
Terasa sejuk dari bahagian pusat hingga ke tulang solbi (di bahagian belakang badan). Seelok-eloknya bila sudah merasa tanda yang akhir sekali, mengucap dalam keadaan qiam and jangan lagi bercakap-cakap.

Andaiku Tahu – Ungu

Ungu - Andaiku Tahu

Ungu - Andaiku Tahu

Andai ku tahu
Kapan tiba ajalku
Ku akan memohon Tuhan
Tolong panjangkan umurku

Andai ku tahu
Kapan tiba masaku
Ku akan memohon Tuhan
Jangan kau ambil nyawaku

Aku takut akan semua dosa dosaku
Aku takut dosa yg terus membayangiku

Andai ku tahu
Malaikat-Mu kan menjemputku
Izinkan aku mengucap kata taubat pada-Mu

Aku takut akan semua dosa dosaku
Aku takut dosa yg terus membayangiku

Ampuni aku dari segala dosa dosaku
Ampuni aku menangis ku bertaubat pada-Mu
Aku manusia yang takut neraka
Namun aku juga tak pantas di surga

Andai ku tahu
Kapan tiba ajalku
Izinkan aku mengucap kata taubat pada-Mu

Aku takut akan semua dosa dosaku
Aku takut dosa yg terus membayangiku

Ampuni aku dari segala dosa dosaku
Ampuni aku menangis ku bertaubat pada-Mu


Actions

Information

One response

27 04 2009
seomama

Good Articles

Rajib Roy
http://www.seo-mama.com

Leave a Reply

